Іноваційний проєкт «Інклюзія в освіті» - Адаптації та модифікації |
Сторінка 7 з 9
7. Практична частина. Проект практичного впровадження адаптації та модифікації для дітей з обмеженими можливостями Для комфортного навчання учнів з особливими потребами у ліцеї, найважливішим є — створити загальну атмосферу. Якщо до такого учня ставитися як до звичайного учня (з певними особливими потребами), то подібне ставлення передається й іншим педагогічним працівникам та його одногрупникам. Учні професійного ліцею надаватимуть посильну допомогу, і учень з особливими потребами почуватиметься вільно, а ставлення одногрупників до спеціальних архітектурних умов та обладнання буде більш бережним, і воно довше залишатиметься в доброму стані. Учня з особливими потребами необхідно залучати до всіх видів діяльності (навчальної та позакласної). При цьому треба сформувати в одногрупників ставлення до нього як до рівної їм особи і водночас — як до людини, якій бувають потрібні допомога й підтримка. Цей настрій у групі залежить від викладачів та майстрів в\н та адміністрації ліцею. На думку наших педагогічних працівників, у яких вже навчаються такі учні, це є головною умовою комфортного навчання у ліцеї учнів з особливими потребами. Розглянемо категорії учнів з обмеженими можливостями, які навчаються та можуть навчатися у майбутньому завдяки цьому проекту. Адаптації для учнів з порушенням опорно-рухового апарату (учень, який користується інвалідним візком, милицями, тростиною тощо) До ліцею може вступити учень, який користується інвалідним візком, милицями чи просто повільно ходить. Як можна облаштувати будівлю навчального закладу так, щоб учень почував себе комфортно? Вхід до ліцею. Вхід до будь-якого професійного ліцею досить часто починається зі сходів, що є істотною або навіть нездоланною перешкодою для учнів з порушенням опорно- рухового апарату, які використовують підчас пересування інвалідний візок, тростинки, милиці чи інші подібні засоби. Для того, щоб ці учні змогли потрапити до навчального закладу, необхідно продублювати сходи пандусом (див. рис. 4). Бильця встановлюються по обидва боки пандуса на висоті 70 і 90 см. -найзручнішими є круглі в перерізі бильця (з діаметром не менше 3 і не більше 5 см). Довжина їх має бути більшою за довжину пандуса на ЗО см з кожного боку. Якщо через особливості архітектури будівлі (наприклад, через вузькі сходи) не можна побудувати правильний пандус, то можна зробити його відкидним. У цьому випадку учням з особливими потребами знадобиться стороння допомога. Ще одна важлива деталь — двері мають відчинятися у протилежний від пандуса бік, щоб учень на візку не скотився униз. Можна обладнати вхід дзвоником, щоб повідомляти про прихід учня охорону чи чергових. Внутрішній простір ліцею. Уздовж коридорів (по всьому периметру) бажано зробити бильця, щоб учень, який погано ходить, міг рухатися, тримаючись за них. Ширина дверей має бути не менше 90 — 95 см, інакше людина на візку -е проїде. Для того, щоб учень на візочку зміг піднятися на верхні поверхи, будівлі навчального закладу має бути передбачено хоча б один ліфт (мож- -иво, доступ до нього доведеться обмежити для інших учнів), однак не у всіх ПТНЗ це можна зробити. Тому за можливості слід переносити заняття для груп, у яких навчаються учні з особливими потребами, на перший поверх. Добрий вихід із ситуації — встановлення на сходах підйомників. Однак і ліфти, і підйомники — дороге обладнання, і поки що не кожний ПТНЗ може собі це дозволити. Ще одним вирішенням проблеми пересування сходами учня з особливими потребами може бути організація чергування старшогрупників, які по черзі допомагатимуть учневі на сходах. Гардероб. У роздягальнях учням з особливими потребами потрібно виділити зону, відокремлену від проходів, і обладнати її бильцями, лавочками і гачками для сумок, одягу тощо. Або ж можна відвести для цього невелику окрему кімнату. Ідальня. У їдальні варто передбачити окрему непрохідну зону для учнів-інвалідів. Ширину проходів між столами для вільного пересування на інвалідному візку рекомендується збільшити до 1,1 м. Також бажано, щоб столи у їдальні знаходилися недалеко від буфетної стійки. Водночас не варто розміщати учнів з особливими потребами окремо від решти одногрупників. Бажано, щоб учням з особливими потребами допомагали співробітники їдальні, чергові та ін. Приміщення туалету У приміщеннях туалетів варто передбачити одну спеціалізовану туалетну кабінку для учнів з особливими потребами, які мають порушення опорно-рухового апарату, в тому числі і тих, які користуються інвалідними візками. Розміри спеціалізованої кабіни: ширина — не менше 1,65 м. глибина —1,8 м, ширина дверей — не менше 90 см. У кабіні з одного боку унітазу має бути передбачено вільну площу для розміщення крісла-візка (для забезпечення можливості пересадки з крісла на унітаз). Кабіна має бути оснащена бильцями, підвісними трапеціями тощо. Усі ці елементи треба міцно кріпити. У туалеті слід бодай одну раковину встановити на висоті 0,8 м від підлоги. Нижній край дзеркала та електричного засобу для сушіння рук, рушник і туалетний папір розміщуються на такій самій висоті. Спортивний зал Учні з особливими потребами мають бути залучені і на уроках фізкультури. Вони можуть виконувати посильні вправи і брати участь у різних іграх разом з одногрупниками. Це допоможе їм не відокремлюватися від однолітків і виконувати навчальну програму у більш повному обсязі. Роздягальню, душову і туалет при фізкультурному залі для учнів, які користуються інвалідними візками, необхідно переобладнати. У душовій кабіні, так само як і в туалеті, одну кабінку необхідно обладнати так, щоб учень з особливими потребами міг нею користуватися (ширина дверей має бути не меншою, ніж 90 см; візок має входити у кабінку повністю). Бажано, щоб у роздягальні усі проходи були не вужчими, ніж 90 см. Бібліотека Читальний зал бібліотеки також бажано обладнати для вільного доступу учнів з особливими потребами: частину стійки для видачі книг рекомендується переобладнати до рівня не вище 0,7 м. Книги, що знаходяться у відкритому доступі, і картотеку бажано розмістити у межах зони досяжності (простягнутої руки) людини на візку, тобто не вище 1,2 м за ширини проходу біля стелажів чи картотеки не менше 1,1м. Навчальні приміщення Важливо врахувати, що учням з особливими потребами необхідний додатковий простір для вільного пересування. Мінімальний розмір зони учнівського місця для учня на візку (з урахуванням розвороту візка) — 150 > Ширина проходу між рядами столів у класі (майстерні) має бути не менше 90 см. Такої ж ширини мають бути вхідні двері без порогу. Бажано залишити вільним прохід біля дошки, щоб учень на інвалідному візку або на милицях міг вільно пересуватися вздовж неї. Дошку слід повісити нижче. Якщо заняття відбуваються у класі (майстерні), де дошка або якесь обладнання знаходяться на підвищенні, його необхідно обладнати з’їздом наприклад, покласти і закріпити похилу дошку). Адаптації для дитини з порушеннями зору Коли до ПТНЗ приходить учень зі зниженим зором, слід пам’ятати, що він відчуватиме труднощі в орієнтації у просторі. Тому для комфортного перебування у навчальному закладі йому необхідна відповідна допомога. На початку навчального року з таким учнем потрібно обійти приміщення ПТНЗ (влаштувати екскурсію) для того, щоб він запам’ятав місцезнаходження кабінетів і приміщень, якими він користуватиметься (класів, майстерень, їдальні тощо). Якщо місцезнаходження цих приміщень зміниться, потрібно буде ще кілька разів пройти за новим маршрутом. Вхід до ліцею Крайні сходинки при вході до навчального закладу необхідно пофарбувати у контрастні кольори, щоб учень зі зниженим зором мав змогу орієнтуватися на них. Обов’язково потрібні бильця по обидва боки сходів на висоті 70 і 90 см. Найзручнішими є круглі в перерізі бильця діаметром не менше 3 — 5 см. Довжина билець має бути більшою за довжину сходів на ЗО см з кожного боку. Двері також краще зробити контрастного кольору. Якщо вони скляні, то на них яскравою фарбою потрібно позначити частини, які відчиняються. Внутрішній простір ПТНЗ Уздовж коридорів (по всьому периметру) можна зробити бильця, щоб учень з порушеннями зору міг орієнтуватися у приміщенні ПТНЗ, тримаючись за них. Ще один спосіб полегшити орієнтацію — використати різноманітне рельєфне покриття підлоги, коли зі зміною напрямку змінюється і рельєф підлоги. Це можуть бути кахель чи килимові доріжки різної текстури. Сходи всередині ПТНЗ, як і при вході, потрібно пофарбувати у яскраві контрастні кольори і обладнати бильцями. Окрім цього, можна організувати чергування учнів, які по черзі супроводжуватимуть учня з особливими потребами сходами. Бажано, щоб таблички на кабінетах були написані великим шрифтом контрастних кольорів (або шрифтом Брайля). Гардероб У гардеробах для учнів з порушеним зором потрібно видокремити зону осторонь від проходів і обладнати її бильцями, лавками, поличками і гачками для сумок, одягу тощо. Бажано, щоб цією зоною користувалися лише ці учні. Необхідно кілька разів провести учня до цього місця, щоб він його запам’ятав. Ідальня В їдальні у учня з порушеним зором має бути своє постійне місце, яким користуватиметься лише він. Бажано також, щоб це місце знаходилося близько до буфетної стійки. Водночас не варто, щоб учні з особливими потребами сиділи в їдальні окремо від решти одногрупників. Було б добре, якби таким учням допомагали працівники їдальні або чергові. Навчальні приміщення Для створення доступного і комфортного середовища в класах (майстернях тощо) рекомендується обладнати індивідуальні учнівські місця та виділити їх рельєфною фактурою поверхні підлоги або килимовим покриттям. Необхідно звернути увагу на освітлення робочого місця такого учня. Написане на дошці слід завжди озвучувати для того, щоб учень міг отримати повну інформацію. Парта учня зі зниженим зором має розташовуватися в місці, яке визначить офтальмолог (це не завжди перший ряд). Коли використовується лекційна форма занять, такому учневі доцільно дозволити користуватися диктофоном — це його спосіб конспектувати. Бажано, щоб посібники, які використовуються на різних уроках, були не лише наочними, а й рельєфними чи зі збільшеним шрифтом. Адаптації для дитини з порушенням слуху Головна проблема для таких учнів — отримання інформації в тому ж обсязі, що й решта учнів. Найкраще, аби учням цієї категорії у ПТНЗ допомагали навчатися сурдопедагоги чи сурдоперекладачі. Але, ймовірніше, до ПТНЗ прийде учень, який вже володіє навичками спілкування: може говорити, трохи чути і читати по вустах. Перед тим, як почати його навчати, з’ясуйте, якими навичками він володіє і як краще організувати його навчальний процес і спілкування з однолітками. Спілкуючись із учнями з порушеннями слуху, потрібно говорити дуже чітко (однак не кричати) і не забувати дублювати сказане (письмово чи перефразовуючи інформацію), особливо якщо справа стосується термінів, правил, інструкцій тощо. Навчальні фільми за можливості мають супроводжуватися субтитрами. Для того, щоб учні з порушеннями слуху краще орієнтувалися, у класі майстернях) варто встановити сигнальні лампочки, що сповіщатимуть про початок і кінець уроку. Такого учня краще посадити за першу парту. Місця для тих, чий слух знижений значною мірою, можуть бути обладнані електроакустичними приладами та індивідуальними навушниками.
Загальні рекомендації щодо облаштування території ліцею
Для безпеки і можливості для учнів з особливими потребами рухатися територією ПТНЗ без перешкод варто особливо подбати про рівне асфальтоване покриття пішохідних доріжок, а невеликі перепади рівнів слід вирівняти. Ребра решіток на пішохідних доріжках мають розміщуватися перпендикулярно напрямку руху і на відстані одне від іншого не більше ніж на 1,3 см. У кількох місцях з бордюрного каменю тротуару має бути спеціальний з’їзд
з нахилом (як у пандуса — не більше 1:10 і завширшки не менше 90 см).
Учнів із повною або частковою втратою зору необхідно провести територією, щоб вони запам’ятали маршрут і перешкоди.
Про перешкоду, перехід тощо можуть попереджати різноманітні фактури поверхневого шару покриття доріжок і тротуарів, рельєфні смуги, яскраві контрастні кольори. Оптимальними для маркування вважаються яскраво- жовтий, яскраво-помаранчевий та яскраво-червоний кольори.
|